SPOOKS AT WORK David Rose & Brian Johnson Thomas

SPOOKS AT WORK David Rose & Brian Johnson Thomas

Posted by Darren Laverty

Many of you will have some knowledge by now about how I’ve been attempting to source the origins of an article published in the Observer Newspaper in Sept 1992. The article was heavily relied upon by my now deceased Internet troll. It’s been used to support his unfounded and malicious allegations about me being a “self confessed” rapist. An allegation from which he was extremely lucky to escape prosecution.

David Rose remembers his investigations into Leon Brittan, but doesn’t remember calling me a rapist. Convenient? Too bloody right

1 hour ago

So the Observer is denying the author of the article is the author of the article. That leaves@DavidRoseUK as he was the other by-line name
0 replies3 retweets0 favorites

David Rose‏@DavidRoseUK

@darrenlavertyx My name was not on this article, and I had nothing at all to do with it.

Darren Laverty ‏@darrenlavertyx
@DavidRoseUK Seems to me your name is on it
David Rose ‏@DavidRoseUK

@darrenlavertyx  That is not the article which reproduced your statement. I thought that was what you were talking about.

Darren Laverty ‏@darrenlavertyx

@DavidRoseUK  I am. Its on the next page

David Rose ‏@DavidRoseUK 31m31 minutes ago

@darrenlavertyx  Well, I never dealt with that. Which is why I asked you earlier whether Brian had interviewed you. I didn’t.

Darren Laverty ‏@darrenlavertyx
@DavidRoseUK 2 also on that page

David Rose ‏@DavidRoseUK

@darrenlavertyx  Well, it was 22 years ago! If memory serves, 2 other journos were involved. Check The Secret of Bryn Estyn.

Darren Laverty ‏@darrenlavertyx

@DavidRoseUK  only you and Johnson are on this piece. Secrets of BE isn’t worth the paper its written on. Evidence before you
Trying_hard ‏@just_standing2
@DavidRoseUK but do you know about the article >>> @darrenlavertyx is talking about?

David Rose ‏@DavidRoseUK

@darrenlavertyx  Anyway, what are you trying to do? What are you looking for?

Darren Laverty ‏@darrenlavertyx

@DavidRoseUK  I want to know where the info was obtained from. My statements were confidential. Only police knew about them

David Rose ‏@DavidRoseUK
@just_standing2 @darrenlavertyx My memory is dim. It was a long time ago.

Trying_hard ‏@just_standing2

@DavidRoseUK except that wasnt in the statement!! I read it and know >>> @darrenlavertyx is telling the truth

David Rose ‏@DavidRoseUK
@darrenlavertyx @paulrogers002 All I know is: I didn’t get it. I can’t recall now where it did come from. Sorry. But check the book. 1/2

Trying_hard ‏@just_standing2

@DavidRoseUK the bastards changed his statement, to make it juicy!! how did they get the statement? @darrenlavertyx

David Rose ‏@DavidRoseUK
@darrenlavertyx  Even if you hate it, I’m pretty sure the article is mentioned in there.

Darren Laverty ‏@darrenlavertyx  @DavidRoseUK  not a word is mentioned

David Rose ‏@DavidRoseUK

@darrenlavertyxWhy has it taken you 22 years to bring this up? I left the Observer years ago.

Trying_hard ‏@just_standing2

@DavidRoseUK Im sorry, but we remember all too well, it is wrong what you did, and now

Darren Laverty ‏@darrenlavertyx  @DavidRoseUK because its lies and calls me a gang rapist

David Rose ‏@DavidRoseUK
@just_standing2 @darrenlavertyx Since that article, we’ve had Waterhouse, Pallial, etc. You never said anything, nor complained to the paper

Trying_hard ‏@just_standing2

@DavidRoseUK its now turning up all over the place, calling him >>> @darrenlavertyx a rapist! what about his kids?
Trying_hard ‏@just_standing2

@DavidRoseUK Im sure you keep notes, every good journalist does, even if it was 40 years ago@darrenlavertyx

Darren Laverty ‏@darrenlavertyx

@DavidRoseUK @just_standing2 It had left my memory. Recent times have re-introduced it to my memory. Its being used as evidence of me raping

David Rose ‏@DavidRoseUK

@just_standing2 @darrenlavertyx We also had Anglesea libel case. You said nothing. There’s no way I can find out now what happened. Too late

Darren Laverty ‏@darrenlavertyx
@DavidRoseUK @just_standing2 Its never too late. You of all folk should know that

David Rose ‏@DavidRoseUK

@darrenlavertyx @just_standing2 Well I’m sorry about that. But honestly, there’s nothing I can do. Too much time has elapsed.

David Rose ‏@DavidRoseUK

@darrenlavertyx @just_standing2 I suggest you ask the Observer to issue a statement or something. I cannot help you. Over and out.

Darren Laverty ‏@darrenlavertyx

@DavidRoseUK @just_standing2 I disagree. Your apology is duly accepted though. Lets hope the@Observer can find the same bottle

Darren Laverty ‏@darrenlavertyx @DavidRoseUK @just_standing2 thank you

David Rose ‏@DavidRoseUK

@darrenlavertyx @just_standing2 @Observer Ok, well, thanks for that.

Darren Laverty ‏@darrenlavertyx

@DavidRoseUK @just_standing2 I made a police statement on the 23.9.1992(1wk after) denying all allegations.

Pride’s Purge

~ an irreverent look at UK politics by Tom Pride

Child abuse scandal can of worms – just who is Daily Mail reporter David Rose?

Published on November 11 2012 (not satire)
“Oh what a tangled web we weave when first we practice to deceive”- Sir Walter Scott

Today the Mail on Sunday did a hatchet job on the child abuse victim Steven Messham in an attempt to discredit him as a witness after he mistakenly identified Lord McAlpine as his attacker – a mistake which it now seems was a direct result of misleading information given to him by North Wales Police.

See this previous article for more information about that:

It was the police – not the BBC – who wrongly named Lord McAlpine in abuse allegations

I make no apology for telling you my heart went out to Mr Messham when I read the Mail on Sunday piece attacking him. It seemed to me he was being abused all over again.

The article in the Mail on Sunday is clearly an attempt on the part of sections of the British establishment to strike back at allegations which potentially could bring down some of its most powerful members, and Mr Messham is probably just collateral damage in their eyes.

But what’s most interesting for me about the disgusting article is its author – a man called David Rose.

Who is he?

Oh what a can of worms that question turns out to be.

David Rose seems to be what is known by some people in the trade as a ‘fixer’.

‘Fixers’ obviously ‘fix’ things – in his case, Rose specialises in ‘fixing’ tricky problems which are inconveniencing parts of the more conservative parts of the establishment – by using spin, disinformation and pure lies.

In fact, he’s been specialising in discrediting victims who have accused establishment figures of child abuse for some years now, as well as trying to discredit child abuse investigations as a whole – see here and here.

But interestingly, Rose is also a major player in the disinformation campaign being waged by powerful oil interests and right-wing politicians keen to deny the human causes of climate change.

See here, here and here.

As well as the disinformation campaign that was waged before the invasion of Iraq – see here.

OK. So the person responsible for the disgraceful attack on one of the child abuse victims in today’s Mail on Sunday is a batshit-crazy, climate-change denying establishment fixer in the pay of a powerful right-wing establishment.


However, it seems there may be more than one journalist called David Rose. And some people in the industry are not even all that sure whether David Rose actually even exists at all. David Allen Green, writer of the ‘Jack of Kent’ blog tells me ‘his’ David Rose definitely doesn’t exist – see his blog here.

On the other hand, according to the indefatigable Ian Bone – he does exist because he tells me he actually met Rose way back in 1985 – see Ian’s blog about it here.

I think before we allow the reputation of a brave survivor of child sexual abuse to be trashed, we should know exactly who his accuser is, don’t you?

So will the real David Rose please stand up? Come out come out David, whoever you are.



The police admitted their failures in his case and my complaints about such failures against North Wales police, have recently been “upheld”. An interesting point here is the fact that the article under scrutiny was actually referred upon by the investigating officer who had been tasked with investigating my complaint. It was decided that because of my “admissions” contained within the 1992 Observer article(para 6 & 7) it would have been very “unlikely” that any juror or court would agree that I had been wronged. Therefore a prosecution was unlikely to be commenced. Or, in other words; The article evidences your admissions of what your troll was alleging so its very doubtful the CPS would instigate a prosecution.

I wasn’t interviewed about the article or its contents during the police’s own professional standards departments inquiries or by the officer who failed to investigate my trolls malicious communications to me and my family. I wasn’t made aware that the police had ever sight of the article. I hadn’t seen it at this stage myself. I didn’t know it had been relied upon to justify the failures of the police. Moving on.

The author of the article was Brian Johnson Thomas (BJT). The by-line also carried the name of the respected journalist David Rose. Rose recently informed me that he hasn’t heard or seen BJT for 20 years. I’ve managed to research the article and discovered some interesting areas for further attention.

Upon reading the article its evident by the use of quotation marks that BJT wants the reader to believe that the words used by him are spoken by me.The article contains thirteen paragraphs. Two of which contain words I have no memory or knowledge of saying or being recorded saying. Other paragraphs however, have been traced to a document that was in the possession of the author BJT at some stage before the article was constructed. Indeed without said documents the article wouldn’t exist. At this time I have no knowledge of where BJT obtained the document. Did I give it to him? Difficult as I had not had sight of the documents until some years after the article was published. The earliest it could have been disclosed in any legitimate legal environs would have been at the trial of Peter Howarth. But Howarth wasn’t convicted and jailed until July 1994. The Observer article was published in September 1992. So where did BJT obtain the documents that contain the same verbatim wording in the Observer article? The document which contains the words is safely stored in a memory cloud. Copies have been sent to the Observer and other concerned parties.

In any case I did some searching and all I can say is you couldn’t make this shit up. Below is an offering of just a few of the results I managed to find. Do read the links because they speak louder than any words I could write.

“We turned to someone who’s investigated the diamond trade for the UN security council. Brian Johnson-Thomas obtained proof that the bomber and the shareholder are one and the same.”http://www.theguardian.com/media/2001/dec/10/mondaymediasection.afghanistan

“One of the busiest was investigative reporter Brian Johnson-Thomas. In 1993 and 1994 he wrote a series of lurid articles in the satirical magazines Scallywag and Private Eye;”


“Enter Brian Johnson-Thomas, a self proclaimed diamond expert and investigative journalist with a number of groundbreaking stories to his credit. Johnson-Thomas had unearthed what he claimed was a startling fact. He had documents proving that Mohamed Kalfhan, a close ally of Bin Laden who had been jailed for his part in bombing the US embassies in Dar-es-Salaam and Nairobi”


BJT UN Foundation Employment History

UN Foundation HQ can be found here

(scroll to sec 23)


and more

here and here

Some pilots are fooled into thinking they are making legitimate arms shipments , said Brian Johnson-Thomas a journalist and arms expert ( Associated Press/CNN.com , 26 Mar ). written by Robert Holloway   whilst adding “Johnson-Thomas added that false cargo manifests are one way shippers skirt arms sales laws”

( Robert Holloway , Agence France-Presse , 27 Mar ).

The Samaliland Times refers to two reports written by BJT here . The article calls into question the independence of a report about transport planes being used to transport arms between the State of Eritrea and Ethiopia. In short the author attacks Jendayi E. Frazier, the US Deputy Secretary of State for African Affairs. The authors references to BJT are lower down the page.

Reports like this  http://www.geneva-forum.org/Reports/20030327.pdf  can be found if you look in places like this http://www.geneva-forum.org/Activities/salw/salw.htm#salwhumanrights

BJT quotes Peter Hain the former Welsh Secretary as saying that “Bout was a death merchant” here

Author of the book that the film is based on is http://www.loonwatch.com/2009/04/douglas-farahs-delusional-delight/  and http://blog.douglasfarah.com/pdfs/bout.pdf

“Campaigning Times journalist Brian Johnson-Thomas says it’s “the ultimate proof that the truth is far stranger than fiction”,  Outlaws inc

Learning modules for these workshops were jointly developed and delivered by SEESAC, http://www.seesac.org/ and here

UNDP Macedonia, the international investigative journalist Brian Johnson-Thomas and consultants from Saferworld. http://www.saferworld.org.uk/

Anyone familiar with the North Wales Child Abuse story will know that BJT wrote an article about Gordon Anglesea in the Satirical magazine Private Eye


September 13th 2011 RT News also features BJT “a former arms-trafficking expert for the UN Security Council”. RT NEWS and here

More from the International Business Times here

“Mr Johnson-Thomas, who works for the United Nations as a weapons expert, fell three to four metres off a cliff on to his head during the ill-fated walk on September 25”. Whoops

More? There’s plenty on offer


International Peace Information Service



Brian Johnson Thomas and Radioactive rockets

Amnesty have also called upon Brian Johnson Thomas’s experience do-we-need-arms-trade

“Diamond expert who says he has worked for the UN Security Council”. http://www.theguardian.com/business/2001/nov/25/theobserver.observerbusiness12

Exposed: the Somalia arms boycott breakerJon Swain and Brian Johnson-Thomas
The Sunday Times
July 15, 2007

A RUSSIAN businessman has offered to arrange for eight tons of ammunition to be parachuted to a militant organisation affiliated to Al-Qaeda in Somalia after being approached by a Sunday Times reporter posing as a middleman for the group.

Only a month after he supposedly wrote the article about me we have this.
Recent contact with former colleagues Brian Johnson Thomas informed me he was employed by David Randell

(Hi Darren,
“I’m afraid I haven’t heard anything about him for years. Never got on with him. He was brought into the Observer as a casual freelancer by Dave Randall who was then the news editor – before I joined them.
“I’ll be in London next week if you want to talk. Email me and I’ll call you.”16/11/2014)

David Randell
David Randall
universal journalist


About DR Laverty

Just me
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to SPOOKS AT WORK David Rose & Brian Johnson Thomas

  1. l8in says:

    Reblogged this on L8in.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s